Lezingen van de dag

Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Lezingen van de dag

7 augustus, 2022

8e Zondag na Pinksteren – De Broodvermenigvuldiging

APOSTEL

I Kor 1 : 10-17

Lezing uit de eerste brief van Paulus aan de Korinthiërs,

Broeders, in de Naam van onze Heer Jezus Christus, roep ik u op om allen eensgezind te zijn in uw spreken, om scheuringen te vermijden, om hecht aaneengesmeed één van denken en één van overtuiging te zijn. Want door de huisgenoten van Chloë is mij over u bekendgemaakt, mijn broeders, dat er ruzies onder u zijn. Ik bedoel dat de één zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt? Ik dank God dat ik niemand van u gedoopt heb dan Crispus en Gajus, zodat niemand kan zeggen dat ik in mijn naam gedoopt heb. Ja, ik heb ook nog Stefanas en zijn huisgenoten gedoopt. Verder weet ik niet of ik nog iemand anders gedoopt heb. Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen, niet met wijsheid van woorden, want dan zou het kruis van Christus van zijn kracht worden beroofd.

EVANGELIE

In de Metten: het 8e opstandingsevangelie Jh 20 : 11-18

Lezing uit het Heilig Evangelie volgens Johannes,

In die tijd stond Maria wenend buiten bij het graf en terwijl zij weende, boog zij zich voorover naar het graf en zij zag twee engelen in witte kleren zitten, één aan het hoofdeinde en een aan het voeteneinde van de plaats waar het lichaam van Jezus gelegen had; en zij zeiden tegen haar: ‘Vrouw, waarom weent u?’ Zij zei tegen hen: ‘Omdat zij mijn Heer weggenomen hebben, en ik niet weet waar zij Hem hebben neergelegd.’ En toen zij dit gezegd had, keek zij om en zag Jezus staan, maar zij wist niet dat het Jezus was. Jezus zei tegen haar: ‘Vrouw, waarom weent u? Wie zoekt u?’ Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: ‘Mijnheer als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem hebt neergelegd en ik zal Hem gaan halen.’ Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Zij keerde zich om en zei tegen Hem: ‘Rabboeni!’ Dat betekent: Meester. Jezus zei tegen haar: ‘Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgestegen naar Mijn Vader; maar ga naar Mijn broeders en zeg tegen hen dat Ik opstijg naar Mijn Vader en jullie Vader, naar Mijn God en jullie God.’ Maria Magdalena ging de leerlingen vertellen dat zij de Heer gezien had en dat Hij dit tegen haar gezegd had.

In de Liturgie: Mt 14 : 14-22

Lezing uit het Heilig Evangelie volgens Mattheüs,

In die tijd zag Jezus een grote menigte en Hij werd met ontferming over hen bewogen en Hij genas hun zieken. En tegen de avond kwamen Zijn leerlingen naar Hem toe en zeiden: ‘Het is hier erg afgelegen en het is al laat; stuur de mensen weg om in de dorpen voor zichzelf eten te gaan kopen.’ Maar Jezus zei hun: ‘Het is niet nodig dat zij weggaan, geeft gij hun te eten.’ Maar zij zeiden tegen Hem: ‘Wij hebben hier slechts vijf broden en twee vissen.’ Hij zei tegen hen: ‘Breng ze hier bij Mij.’ En Hij verzocht de menigte op het gras te gaan zitten; en Hij nam de vijf broden en de twee vissen, en Hij zag op naar de hemel, sprak de zegen uit, en brak de broden en gaf ze aan de leerlingen, en de leerlingen gaven ze aan de menigte. En zij aten allen en werden verzadigd, en zij verzamelden de overgebleven stukken brood, twaalf korven vol. Zij die gegeten hadden, waren ongeveer vijfduizend mannen, de vrouwen en kinderen niet meegeteld. En meteen zei Jezus tegen Zijn leerlingen dat ze in de boot moesten gaan en vóór Hem uit naar de overkant moesten varen, terwijl Hij de menigte weg zou sturen.

Gegevens

Datum:
7 augustus, 2022
Evenement Categorie: